Huur geen internetbedrijven uit India in

We hebben het vaker gehoord en gezien, maar recent werden we er weer mee geconfronteerd. Websites kosten veel tijd, kennis, aandacht en expertise. Hiervoor moet worden betaald. Veel bedrijven zien op tegen de hoge kosten van een goedlopende website of internet winkel. Ze zoeken verder en komen uit bij bedrijven uit lage loon landen die dezelfde diensten voor een veel lagere prijs lijken aan te bieden.

Maar er geldt altijd: goedkoop is duurkoop!

Het gaat heel vaak om bedrijven uit India. Deze internetbedrijven bieden dezelfde diensten voor een veel lagere prijs aan, maar missen de kennis, expertise, professionaliteit en aandacht die bijvoorbeeld Nederlandse internetbedrijven wel hebben. Nederlandse bedrijven hebben vaak een bepaalde mate van professionaliteit, waarin ze alleen goed werk opleveren binnen de deadline.

Bij buitenlandse bedrijven is dit niet vanzelfsprekend. Zij zijn juist in staat om werk op te leveren die niet voldoet aan de verwachtingen, onprofessioneel is, vaak totaal niet goed is en niet binnen de gestelde deadline. Wat nog triester is, is dat bedrijven met weinig kennis over websites en internet marketing als het ware worden voorgelogen en geld uitgeven aan nutteloze dingen die totaal geen effect hebben op meer bezoekers van hun website of meer omzet. Kortom: het is een vorm van oplichting.

De klant die recent aanklopte, had al een jaar lang een internet bedrijf uit India ingeschakeld voor SEO. Het resultaat wat het bedrijf deelde, was een maandelijkse rapportage waarin slechts 3 keywords werden getest en in de reportage werden cijfers weergegeven. Dit waren nietszeggende cijfers. Cijfers zonder een betekenis en zonder een direct effect op de website van het bedrijf. Bovendien twijfel ik of de cijfers op de werkelijkheid waren gebaseerd of simpel verzonnen waren.

In een week kan een website volledig worden geoptimaliseerd en aangepast zodat er meer klanten worden aangetrokken en er meer betalende klanten worden gegenereerd. Enkele weken (2 of 3 weken) zijn overigens gangbaarder om een goed resultaat te kunnen opleveren. Het is namelijk een tijdsintensieve bezigheid.

Het was schrijnend om te zien dat deze mensen dachten dat ze goed bezig waren op het gebied van SEO, maar dat de ‘werkzaamheden’ van dit bedrijf uit India nul effect had op het bezoekersaantal en het aantal betalende klanten via hun website.

Toen we hun website beter analyseerde, en ook achter de deur analyseerde, bleek de website vol te staan met kopieën van pagina’s, ongepubliceerde pagina’s en andere rommel. Het bedrijf uit India had deze pagina’s aangemaakt en laten staan. Deze kopieën hebben echter een negatief effect op SEO en op de ranking van de website in Google. De website was een rotzooi, waardoor het verbeteren van de website alleen maar meer tijd in beslag nam.

Ons advies is om altijd goede mensen in te huren om te werken aan de website. Ga niet voor het goedkoopste, want goedkoop is echt duurkoop in het geval van website ontwikkeling, SEO, internet marketing en content schrijven. Ga voor kwaliteit, want hierdoor zal je bedrijf meer omzet kunnen genereren via de website. Het zal zich dus terug verdienen. Maar dit kan alleen met een website van goede kwaliteit die is ontwikkeld door een persoon met kennis van zaken. En daar moet nou eenmaal voor worden betaald.